Polerowanie lakieru

Polerowanie lakieru to proces, który ma na celu przywrócenie połysku powłoki lakierowej samochodu lub innej powierzchni pokrytej lakierem. Czasem lakier może matowieć, tracić blask lub pokazywać ślady zarysowań w wyniku działania czynników atmosferycznych, promieniowania UV, mycia samochodu, czy drobnych uszkodzeń mechanicznych. Polerowanie pomaga usunąć te niedoskonałości, przywracając lakierowi świeży i atrakcyjny wygląd.

Oto kilka kroków, które często są częścią procesu polerowania lakieru:

Ocena stanu lakieru: Zanim zaczniemy pracę nad  lakierem, warto ocenić jego stan. Czy są widoczne rysy, plamy, czy lakier stracił blask?

Przygotowanie powierzchni: Przed rozpoczęciem polerowania ważne jest dokładne umycie i oczyszczenie samochodu. Usuwamy wszelkie zanieczyszczenia, jak smoła, osady metaliczne, mineralne, owady oraz szereg innych zanieczyszczeń. W przeciwnym razie, podczas polerowania, te zanieczyszczenia mogą spowodować dodatkowe zarysowania.

Polerowanie gruboziarniste (jeśli konieczne): Jeśli lakier ma głębokie rysy, mogą być konieczne bardziej agresywne pasty polerskie lub środki polerskie o większym stopniu ścieralności, aby usunąć te defekty.

Polerowanie średnioziarniste: W tym etapie stosuje się pasty polerskie o średnim stopniu ścieralności, aby wygładzić powierzchnię i usunąć drobne rysy oraz ślady po polerowaniu gruboziarnistym.

Polerowanie drobnoziarniste: Dla uzyskania gładkiej i lśniącej powierzchni stosuje się pasty polerskie o niskim stopniu ścieralności. Ten etap pomaga usunąć ewentualne ślady po poprzednich etapach i przywrócić połysk lakierowi.

W szczególnych przypadkach pracując przy bardzo zniszczonych lakierach wymagane jest użycie drobnych papierów ściernych by usunąć głębsze rysy, zacieki lakiernicze czy tzw. morkę na lakierze.

Zabezpieczenie lakieru: Po zakończeniu polerowania zaleca się zabezpieczenie lakieru, na przykład poprzez nałożenie wosku lub innych specjalistycznych produktów do ochrony lakieru. To pomoże utrzymać świeżość efektu polerowania przez dłuższy czas.

Zasadniczo jeżeli chodzi o korektę lakieru  to rozróżniamy dwa podstawowe typy usługi:

– polerowanie jednoetapowe ( tzw. one step) jest to usługa skierowana do aut zadbanych, w miarę nowych, w których ze względu na niski wiek bądź mały przebieg  powłoka lakiernicza ma mało defektów, posiada płytkie rysy oraz inne drobne mankamenty lakieru które w całości bądź w większości zostaną usunięte poprzez jednoetapowe polerowanie. Usługa tego typu sprawdza się świetnie także w przypadku przygotowania auta do sprzedaży.

– polerowanie wieloetapowe dedykowane jest lakierom starszym, bardziej zniszczonym przy których jednoetapowe polerowanie nie przynosi zamierzonego rezultatu. Powłoki lakiernicze zaniedbane, posiadające szereg defektów wymagają dwóch, czasami nawet trzech etapów polerowania. W niektórych przypadkach wymagane jest nawet wspomaganie się drobnymi papierami ściernymi aby pozbyć się niektórych defektów.